субота, 30 січня 2016 р.

Цілі навчання іноземних мов




   У сучасній методиці навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах висуваються чотири цілі: практична, виховна, освітня і розвивальна.

ПРАКТИЧНА МЕТА

Практична мета є провідною і передбачає практичне опанування учнями мовленнєвих умінь на рівні, достатньому для здійснення іншомовного спілкування в чотирьох видах  мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні та письмі в типових ситуаціях.
Формування мети доцільно починати словами Навчити …”, “Формувати … ”, “Розвивати …”, “Удосконалювати …”. Спочатку формуються певні навички, потім вони удосконалюються і після цього розвиваються вміння. Правильне формулювання мети має велике значення, оскільки спрямовує урок на розвиток мовленнєвих умінь, формування та удосконалення навичок володіння мовним матеріалом. Формулюючи мету вчитель визначає, що необхідно засвоїти учням, в якому обсязі, які вміння і навички вони мають опанувати.
Наприклад:
-     Навчити ставити питання загального (спеціального, альтернативного …) типу.
-     Навчити розповідати про свій робочий день з опорою на схему (таблицю, наочність, ключові слова …).
-     Навчити вести діалог-розпит у ситуації Як пройти ? (У крамниці, …).
-     Навчити писати літери (Аа, Ff, …).
-     Навчити учнів розрізняти і продукувати звуки … .
-     Навчити вимовляти слова … та вирази … для достатнього розуміння під час ситуативного спілкування за темою … .
-     Навчити вживати відповідну форму звертання … у ситуації … .
-     Навчити правильно ставити наголос у словах … (подвійних словах … ).
-     Навчити правильно інтонаційно вимовляти репліки поради (висловлення почуттів, … ).
-     Формувати навички розпізнавання та розуміння граматичного явища … у тексті.
-     Формувати навички монологічного мовлення на рівні речення (мікровисловлювання) з опорою на наочність (ключові слова, таблицю, схему), без опори.
-     Формувати навички діалогічного мовлення на рівні мікродіалогу з опорою на зразок (наочність …), без опори.
-     Формувати навички читання вголос (про себе).
-     Формувати навички оформлення (написання) листа (листівки-вітання, запрошення …) з опорою на зразок (без опори).
-     Формувати навички написання адреси.
-     Формувати навички написання букв (буквосполучень, слів, резюме, …) … .
-     Формувати навички аудіювання і розуміння звукового потоку (тексту, …).
-     Формувати навички систематизувати і коментувати одержану інформацію.
-     Формувати навички логічно будувати висловлювання за змістом почутого (побаченого, прочитаного), використовуючи … .
-     Удосконалювати навички вживання граматичної структури … в усному мовленні на рівні фрази.
-     Удосконалювати навички монологічного мовлення на рівні речення (мікровисловлювання) з опорою на наочність (ключові слова, таблицю, схему), без опори.
-     Удосконалювати навички діалогічного мовлення на рівні мікродіалогу з опорою на зразок (наочність …), без опори.
-     Удосконалювати техніку читання про себе.
-     Удосконалювати навички аргументувати свої висловлювання з проблеми … .
-     Удосконалювати навички складання плану (тез …) відповідно до змісту (теми, …).
-     Удосконалювати навички спілкування, використовуючи найбільш уживані мовленнєві кліше, що надають спілкуванню більшої виразності (емоційності, переконливості, …).
-     Удосконалювати вимову звуків … у словах … .
-     Розвивати вміння стисло передавати зміст прочитаного (почутого, побаченого).
-     Розвивати вміння аудіювати текст, ігноруючи незнайомі слова.
-     Розвивати вміння писемного спілкування з реальним або уявним другом по листуванню.
-     Розвивати вміння письмово передавати інформацію відповідно до ситуації спілкування.
-     Розвивати вміння продукувати писемне повідомлення з дотриманням мовних правил за темою … .
-     Розвивати вміння читати і розуміти текст, використовуючи мовну здогадку з опорою на контекст або словотворчі елементи.
-     Розвивати вміння аналізувати текст, визначаючи найбільш значущу інформацію.

ОСВІТНЯ МЕТА
Освітня мета передбачає збагачення духовного світу особистості, здобуття та розширення знань про культуру країни, мова якої вивчається, а також рідної країни; про будову іноземної мови, що вивчається, подібність до рідної мови учнів і розбіжності з нею і реалізується у процесі навчання через навчальний матеріал.
Наприклад:
-     Поглибити знання учнів про творчість В.Шекспіра (Р.Бернса, В.Гюго, …).
-     Розширити знання учнів про політичну (освітню, економічну, …) систему Канади (США, Великої Британії, Франції, Іспанії, Німеччини, …).
-     Сформувати уявлення учнів про нове граматичне явище артикль” (“герундій”, …).

РОЗВИВАЛЬНА МЕТА

Розвивальна мета реалізується у процесі навчання іноземної мови у двох напрямках:
1)  Розвиток індивідуально-психологічних характеристик особистості учня, які впливають на успішність
оволодіння іншомовною мовленнєвою діяльністю. Це – фонематичний та інтонаційний слух, гнучкість артикуляційного апарату, обсяг оперативної і довготривалої слухової (зорової) пам’яті, довільна й мимовільна увага, уява, гнучкість вербального мислення, мовна здогадка тощо.
2)  Розвиток спеціальних навчальних умінь, таких як уміння працювати самостійно з різноманітними
засобами навчання, уміння працювати в різних режимах навчання і контролю, уміння логічно викладати думки, загальнокультурні уміння спілкуватися з іншими людьми тощо.
Наприклад:
      -    Розвивати мовну здогадку.
      -    Розвивати фонематичний та інтонаційний слух (увагу, уяву, гнучкість вербального мислення, …).
      -   Розвивати вміння самостійно працювати з різноманітними засобами навчання (словником, довідковою
           літературою … ).
      -   Розвивати вміння працювати в різних режимах навчання і контролю.
      -   Розвивати вміння логічно викладати свої думки … .
      -   Розвивати вміння вести групову бесіду.
      -   Розвивати естетичне сприймання дійсності.
      -   Розвивати культуру спілкування в ситуації Знайомство
      -   Розвивати здатність мовного самоконтролю.
      -   Розвивати самостійність у праці.
      -   Розвивати здатність використовувати різні стратегії для контакту з представниками народу … .
      -   Розвивати вміння учнів знаходити спеціальну інформацію у газетних статтях (листах, брошурах, … ).
      -   Розвивати вміння самостійно знаходити і передавати нову інформацію, використовуючи довідники
          (словники, … ).
      -  Розвивати вміння ефективно співпрацювати під час парної (групової, … ) роботи.

ВИХОВНА МЕТА

Виховна мета полягає в тому, щоб засобами іноземної мови виховувати особистість високих моральних якостей, формувати позитивні риси характеру. Виховання учнів у процесі навчання іноземної мови забезпечується:
а) добором навчального матеріалу;
б) застосуванням у процесі навчання проблемних завдань, вирішення яких потребує від учня висловлення своїх почуттів, поглядів, критичної оцінки і власної думки;
в) організацією самого процесу навчання, що вимагає від учня самоорганізації, здатності дотримуватись певних вимог дисципліни, правил поведінки та культури інтелектуальної праці;
г) адекватною педагогічною поведінкою вчителя, яка служить для учнів взірцем.
Наприклад:
-       Формувати почуття гордості за свою країну.
-       Прищеплювати любов до праці.
-       Виховувати повагу до традицій народу Франції (Німеччини, Великої Британії, Іспанії, …).
-       Виховувати почуття ввічливості, чуйність у стосунках з товаришами (друзями, батьками, вчителями, …).
-       Формувати критичне ставлення до вчинків людей.

      Важливо те, що цілі реалізуються всі одночасно, у комплексі, і тісно пов’язані зі змістом навчання.

Немає коментарів:

Дописати коментар